Projekt: Propojení
Propojení lyžařských areálů ve Špindlerově Mlýně je jedním z největších projektů novodobé historie Špindlerova Mlýna. Najdete zde aktuální informace, co nás čeká i celou historii projektu.
Aktuálně: Stavbu nové lanovky zahájíme na jaře 2026
Co to znamená pro lyžaře?
- Nová vyhřívaná šestisedačká lanovka s ochrannou bublinou od společnosti Leitner Ropeways P1 na horní stanici Hromovky
- Podél trasy lanovky navíc vznikne již kompletní červená sjezdovka Přehradní
- Otevření lanovky pro lyžaře v prosinci 2026
- Mapa k zobrazení ZDE
O projektu Propojení
O propojení areálů Svatý Petr a Medvědín se ve Špindlerově Mlýně mluví již od roku 1994, ale v posledních dvou letech nabírá projekt reálně kontury a kdysi sen se nyní mění v realitu. Cílem je lyžařsky spojit oba protilehlé areály a překonat tak místní geografické limity tak, že při přejezdu z jedné strany špindlerovského údolí na druhou nebude nutné využívat jinou formu dopravy než lyže. Jde o obrovskou investici, která posune nejpopulárnější české středisko na ještě vyšší úroveň služeb i sportovního vyžití. Za tímto účelem byly navrženy dvě nové lanovky, dvě nové sjezdovky, rozšíření stávajících tratí a zásadní modernizace a rozšíření zasněžovacích systémů. Centrem propojení bude prostor parkoviště P1 na začátku Labské přehrady.
Největší jeřáb v ČR pomohl se stavbou mostu
Pro stavbu mostu přes řeku Labe bylo nutné využití jeřábové techniky, v tomto případě se jednalo o jeřáb typu LIEBHERR LR 1750 v méně únosné konfiguraci z důvodu únosnosti mostů po trase právě do Špindlerova Mlýna. Tento jeřáb sloužil k osazení nosné ocelové konstrukce, k montáži prvků středové části mostu dochází pomocí jeřábu typu LTM 1200.
Jednotlivé fáze a historie projektu
Podívejte se na jednotlivé fáze od současnosti až po rok 1994, kdy to všechno začalo.
11/2025
Skiareál Špindlerův Mlýn vstoupil do další fáze výstavby unikátního projektu, který propojí dosud oddělené areály Svatý Petr a Medvědín. Jejím klíčovým momentem se stalo usazení ocelové konstrukce mostu přes řeku Labe, které proběhlo 4. listopadu za pomoci největšího jeřábu v České republice. Tento krok představuje další zásadní milník v projektu propojování obou stran areálu, kdy cílem je vytvoření uceleného lyžařského střediska, které nabídne komfortní a plynulé lyžování bez nutnosti přesunů mezi jednotlivými částmi areálu jinak než na lyžích. Dojde tak nejen ke zlepšení dostupnosti všech sjezdovek, ale i ke zvýšení bezpečnosti a ke snížení automobilové dopravy ve městě.
2023 - 2024
Po mnoha letech příprav a povolovacích procesů byla stavba s oficiálním názvem „Propojení areálů – Lyžařský terminál P1“ zahájena a došlo k výstavbě nových sjezdovek Přehradní a Lesní, vybavených nejmodernějším zasněžováním. Právě po nich se lyžaři dostanou k budoucímu nástupnímu terminálu P1, který prostřednictvím dvou nových lanovek propojí obě doposud oddělené strany střediska. V těchto letech došlo k úpravám na ještě dalších dvou sjezdovkách. Modrá sjezdovka ve Svatém Petru prošla úpravami, díky kterým byla trať rozšířena a přemodelována pro komfortnější jízdu. Sjezdovka Vodovodní, taktéž modrá, byla vybavena novým systémem umělého zasněžování. Zrealizována byla také nová technologie pro čerpání vody za účelem zajištění stabilního provozu a zasněžování po celou sezónu z Labské přehrady.
01/2023
Bylo vydáno pravomocné rozhodnutí o trvalém omezení PUPFL, vydalo MŽP s výměrou trvalého omezení 22,16 ha, umožňující zahájení přípravných prací k realizaci záměru vybudování sjezdových tratí. Tyto práce byly zahájeny 21. 1. 2023.
10/2022
Bylo vydáno pravomocné rozhodnutí o umístění stavby „Špindlerův Mlýn – propojení areálů“ včetně rozhodnutí o využití území – t. j. potvrzení možnosti umístění a realizace staveb nových sjezdových tratí, umělého zasněžování a lanových drah.
04/2022
Bylo vydáno společné povolení – územní rozhodnutí a stavební povolení na stavbu (součást záměru propojení) nazvanou: „Špindlerův Mlýn – lyžařský terminál P1" – umožňující zahájení výstavby objektu s parkovištěm, prostory pro zařízení služeb, včetně vybudování přemostění nad řekou Labe a přes komunikací II/295.
10/2019
Krajský úřad Královehradeckého kraje, odbor životního prostředí a zemědělství vydává souhlasné závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru (kladná EIA) „Špindlerův Mlýn propojení areálů" na životní prostředí. V řešeném správním území bylo původně navrženo k odnětí 27,05 ha pozemků určených k plnění funkcí lesa (což umožňovala změna č. 2 Územního plánu). Z výsledků EIA a dalšího posuzování Ministerstvem životního prostředí došlo k další redukci na 22,16 ha.
2017
Společnost MELIDA a. s. předkládá na Správu KRNAP studii propojení areálů. Vzhledem k tomu, že nelze vyloučit, že záměr může mít významný vliv na příznivý stav předmětů ochrany nebo celistvost Evropsky významné lokality Krkonoše nebo ptačí oblasti Krkonoše musí být na záměr zpracováno posouzení EIA, která je podmínkou dalšího pokračování v projektu. Studie a posouzení EIA je zadáno nezávislému certifikovanému zpracovateli.
2016
Město Špindlerův Mlýn vydává změnu č. 2 Územního plánu, včetně vydání právního stavu po projednaných změnách, tj. současný stav. V řešeném správním území je navrženo k odnětí 27,05 ha pozemků určených k plnění funkcí lesa.
2014
Společnost MELIDA a. s., nový provozovatel zdejšího lyžařského areálu, žádá o změnu územního plánu města Špindlerův Mlýn, a to v návaznosti na vývoj, představy a potřeby společnosti a povoleného propojení areálů, včetně výsledků posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) a projednání se Správou KRNAP.
2011
Město Špindlerův Mlýn vydává nový Územní plán. V řešeném správním území je navrženo k odnětí 25,2 ha pozemků určených k plnění funkcí lesa.
2006
Společnost Skiareál Špindlerův Mlýn, a. s. podala žádost na Městský úřad ve Špindlerově Mlýně o provedení 5. změny ÚPN SÚ Špindlerův Mlýn. Body a rozsah plánované změny byly s předstihem oficiálně představeny Správě KRNAP. Od září 2006 do října 2007 se zpracovával návrh zadání výše uvedené změny č. 5 včetně posouzení vlivu plánovaných staveb na životní prostředí (EIA). V tomto období požádal Skiareál Správu KRNAP o stanovisko k výše uvedenému záměru. Správa KRNAP deklarovala své výhrady zvláště k plánovanému rozvoji severním směrem (na Medvědín). I zde bylo při zpracování návrhu přihlíženo k využití výhledových ploch rezerv pro sjezdové tratě dle platného ÚPN SÚ Špindlerův Mlýn z roku 1994.
2005
V zájmu dalšího rozvoje, udržení konkurenceschopnosti Špindlerova Mlýna a zlepšení nabídky standardu úrovně sportovně rekreačních zařízení se v roce 2005 valná hromada akciové společnosti Skiareál Špindlerův Mlýn usnesla připravit dlouhodobou koncepci dalšího rozvoje stávající sportovně-technické infrastruktury. Tehdejší zpracovatel, společnost Europa Ecosign, připravila několik variant řešení problematiky současného stavu, které valná hromada projednala. Všechna řešení počítají s propojením lanovek a sjezdových tratí v prostoru stávajícího parkoviště P1 u horního konce přehradní nádrže Labská (propojení dvou hlavních lyžařských oblastí). Zde měl vzniknout také parkovací dům pro zhruba 500 osobních aut, na jeho střeše lyžařské náměstí s dolními stanicemi dvou kabinových lanovek, které vedou na dva protilehlé kopce – Přední planinu (Pláně) a Medvědín, resp. Horní Mísečky. Realizace předpokládala přemostění silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna na severní stranu a řeky Labe na stranu jižní. Vícepodlažní parkoviště osobních vozů v místě nových dolních stanic lanovek by mělo přispět k výraznému zklidnění dopravy v dalších částech Špindlerova Mlýna. Počítalo se s variantami odlesnění rostu na ploše 56 ha, v druhé variantě 38 ha.
1994
Schválený územní plán Špindlerova Mlýna, ve své době označený „Územní plán sídelního útvaru“, umožňoval v rámci návrhu urbanistického řešení a funkčního zónování realizaci propojení lyžařských areálů Svatý Petr a Medvědín, a to v rámci ploch označených „Plochy výhledových záměrů – výstavba sjezdových tratí“.
Jak se k projektu staví KRNAP?
Projekt propojení vzniká v lyžařském středisku Špindlerův Mlýn, které se nachází v Krkonošském národním parku a jeho ochranném pásmu. Proto byla Správa KRNAP přirozeně od začátku stěžejní institucí, která se k projektu vyjadřovala. Po dlouhých a složitých jednání o rozsahu projektu a jeho trasování jsme nakonec s ochranou přírody našli přijatelnou variantu. Aby se tato skutečnost potvrdila v souladu s platnou legislativou, museli jsme nechat zpracovat studii vlivu na životní prostředí, tzv. EIA. Její souhlasné stanovisko znamená, že při splnění všech stanovených podmínek nebude mít projekt negativní vliv na životní prostředí.
Přínos propojení
Jaký přínos bude mít projekt pro Špindlerův Mlýn?
Bezpečnější lyžování
Zvýšení bezpečnosti lyžujících klientů prostřednictvím jejich rovnoměrnějšího rozprostření po areálu, větší prostor na sjezdovkách, více lyžování a více sportu – méně čekání ve frontách na lanovky.
Méně aut a úbytek emisí
Soustředění zátěže související s automobilovou dopravou do příjezdové části Špindlerova Mlýna, eliminace zatížení centra města klienty přejíždějícími mezi částmi areálu v autech, skibusech nebo taxících; snížení intenzity automobilové dopravy v centru města Špindlerův Mlýn; úbytek emisí a dalších škodlivých látek i stresu z ulic přeplněných auty, zvýšení kvality pobytu a spokojenosti hostů i stálých obyvatel.
Zklidnění dopravy ve městě
Zvýšení bezpečnosti pohybu po centru města díky snížení intenzity automobilové dopravy, více prostoru pro pěší, dlouhodobé zklidnění centra města a jeho „navrácení“ chodcům.
Sociálně-ekonomické přínosy
Udržení a nárůst počtu pracovních míst nejvýznamnějšího místního zaměstnavatele, generování přínosů pro stabilní rozvoj místní komunity i celého regionu, podpora aktivního trávení volného času a pozitivního dopadu na děti a mladé lidi.









